IKLAN

Thursday, July 9, 2009

Khasiat Kurma..


Apakah khasiat buah kurma yang kita selalu makan especially when it comes to Ramadhan??Actually,buah kurma ni terlalu banyak sangat khasiat dan zat2 yang mampu meberi kekuatan kepada tubuh badan manusia.Dari segi khasiat,kurma amatlah kaya dengan zat besi dan ia sangat sesuai dimakan, terutama bagi wanita sedang haid dan orang yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah).Selain itu kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa. Sebab itu la,kita disunatkan berbuka dengan kurma terlebih dahulu kerana berbuka dengan kurma membuatkan kita berasa cepat kenyang dan secara tidak langsung mengelakkan kita makan secara berlebihan.erm..Bagus kan apa yang islam ajar....
Furthermore,kandungan potasium di dalam buah kurma pula penting untuk sistem saraf yang merangsang daya ingatan, membangkit nafsu kelamin (aprodisiak) dan meningkatkan sistem pertahanan badan khususnya untuk mencegah barah buah dada dan rahim.
Dan kepada ibu2 mengandung,Kurma juga boleh membantu memudahkan proses bersalin dan mengecutkan rahim kerana ada bahan boleh membantu proses berkenaan, sebagaimana dilakukan Maryam as yang memakan buah kurma selepas melahirkan Nabi Isa as. Jadi kawan2,marilah kita manfaatkan kebaikan dan khasiat yang ada pada buah kurma ini dan ajdikanlah ianya amalan makanan seharian kita sebagai muslim supaya badan kekal sihat utk melakukan amal ibadat..Wallahualam..

No comments: